tiistai 25. maaliskuuta 2008

Pääsiäinen saaressa

Lankalauantain iltapäivällä lähdettiin Pääsiäisen viettoon mökille. Alkumatka sujui hitaasti viisisenttisessä teräsjäässä. Karvisen mielestä hitaasti mutta varmasti – minä pelkäsin koko ajan että me jumahdetaan sinne jäihin eikä päästä ees eikä taas. Puolimatkassa kuitenkin meri aukeni ja pääsimme vauhdilla perille. Mökissä oli jo 7 astetta lämmintä, koska Tassun kummisetä Ami oli sytyttänyt tulen hellaan jo aamupäivällä. Loppupäivä meni silti mökkiä, saunaa ja vettä lämmittäessä. Uusi aika koitti, kun asensimme huussiin styrox-istuimen. Nyt meillä on mökillä lähes kaikki nykyajan mukavuudet: lämmin huussin istuin ja juokseva vesi (= otetaan ämpäri kumpaankin käteen, juostaan kaivolle, täytetään ämpärit vedellä ja juostaan takaisin). Digiboxin korvaa takkatuli. Illalla saunottiin maailman parhaassa saunassa!

Meidän tikipoksi

Hassu Tassu Kissanen nautti elämästään. Se sai tulla ja mennä miten lystäsi – välillä kävi vaan haukkaamassa evästä sisällä ja sitten taas kiipeilemään puihin ja metsästämään jotakin. Hiekkalaatikolla tämä urbaani metsäkissa kävi tosin sisällä (eräillä ei ole ulkona lämpöistuinta). Tassu käytti kaiken energiansa jo lauantaina ja sunnuntaina se nukkui puoleen päivään ja silloinkin se piti "pakottaa" ulos. Kylmä pohjoistuuli ei houkutellut kissaa…

Blogikissa saaressa

Meitä ei tuuli haitannut, kun aloimme testaamaan Karvisen hankkimaa uutta sähkösahaa. Olen pitänyt sellaista leluna (onhan mulla oma OIKEA moottorisaha), mutta kun sahan terä oli alkuvaikeuksien käännetty oikein päin, niin pari isoa puuta kaatui hienosti! Emme osuneet yhteenkään naapurin mökkiin, emmekä edes omaan mökkiimme eikä sähköjohtojen päälle! Siis täydellisiä kaatoja! Nyt on vuoden 2009 puut nurin. Iltapäivällä laitettiin pääsiäiskokko palamaan eli poltettiin risuja ja saunan lämmössä haudottiin kipeitä lihaksia. Avantoon ei tällä kertaa päästy rannassa lilluvan jääsohjon vuoksi.

2. Pääsiäispäivän aamu

Maanantaiaamun aurinko kiskoi sängystä ylös jo aikaisin. Ohut jääpeite peitti tyyntyneen meren ja kaikkialla kimalteli kevyt pakkaslumi. Aamiaisen jälkeen oli pakko päästä kalaan. Tuulikin heräili ja auringosta huolimatta oli kylmä. Saaliiksi saatiin – kokemusta. Ei me mitään huippukalastajia olla koskaan, mutta harvoin täytyy palata kotiin ilman yhtään ahventa! Ei auttanut edes uudistetut pilkkivillasukat… Ennen kotiinlähtöä kurkistettiin vielä kattolaudoituksen sisään ja märkäähän siellä oli. Ilmeisesti viime syksynä tehty piipunpeitto on hillinnyt vuotoa, mutta edessä on kattoremontti kesällä…

Kotiinpaluumatka näytti aluksi kesäiseltä huvipyrähdykseltä, mutta toisin kävi. Melkoinen homma oli särkeä jäätä, jotta päästiin lähelle rantaa. Ensin otettiin vauhtia, sitten ajettiin vene jään päälle ja mentiin molemmat keulaan hyppimään jotta jää veneen alta murtui. Tätä sitten toisteltiin lukemattomia kertoja ja viimein päästiin perille. Rannassa Tassu odotteli narussa sen aikaa kun vene nostettiin ja pakattiin tavarat. Jossain välissä tämä extremeulkoiluun viehtynyt kattimme ehti jään päälle ja kävi sitten reissun päätteeksi vielä uimassa… Rankkaa oli mökkeily kissallekin. Kotona se meni heti saunan lauteiden alle nukkumaan eikä siirtynyt sieltä edes silloin kun me saunoimme…

Kuvittelin tästä pääsisäisestä tulevan kässävapaa, mutta yllätys yllätys: Minttumaari on pingotusta vaille valmis!